بیرون زدگی دیسک گردن یکی از آسیب های شایع و جدی ستون مهره های گردنی است که به دلیل پارگی و آسیب دیسک بین مهره ای و خروج قسمت میانی و نرم درون دیسک رخ می دهد.

عواملی همچون افزایش سن و یا وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون مهره های گردنی بیشترین خطر را در بروز این عارضه برای بیمار دارند.

خروج قسمت ژلاتینی مانند درون دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن سبب وارد شدن فشار بر ریشه های عصبی نخاعی که از آن منطقه عبور می کنند شده و می تواند منجر به بروز علايم حسی و عصبی در بیمار شود.

علاوه بر اینها دیسک بیرون زده می تواند سبب بروز واکنش های التهابی در آن محل و تشدید درد و التهاب در بیمار شود بطوری که فرد توانایی حرکت دادن گردن خود را نداشته باشد.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن معمولا با اختلالات دیگری مانند سندرم تونل کارپال ، مشکلات روتاتور کاف و نقرس شباهت دارد ، به همین جهت برای تشخیص دقیق آن آزمایش ها و روش های تصویربردای پزشکی دقیق همچون ام آر آی می تواند به پزشک کمک کند.

دلایل و عوامل خطر

• وارد شدن فشار بیش از حد بر دیسک های گردن به دلایلی همچون شرایط شغلی که گردن به مدت طولانی تحت فشار قرار دارد و یا بطور مکرر خم و راست می شود.
  • افزایش سن سبب کاهش رطوبت دیسک ها و آسیب پذیری آن ها را افزایش می دهد ، در این شرایط خطر بروز مشکلاتی همچون بیرون زدگی دیسک گردن افزایش پیدا می کند.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

• احساس درد و ناراحتی در ناحیه گردن بطوری که ماتع از حرکات طبیعی گردن می شود.
  • بروز واکنش های التهابی در محل دیسک بیرون زده
  • اختلال حس در اندام های فوقانی
  • کاهش قدرت دست ها
  • گزگز کردن و بی حسی دست ها
  • انتشار درد به دست ها
  • تشدید درد با قرار گرفتن گردن در یک وضعیت خاص

روش های درمان

استراحت دادن به گردن برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر ریشه های عصبی نخاعی ضروری است ، استفاده از آتل و گردن طبی نیز در این موارد می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از کمپرس گرم در تسکین علائم موثر است.

برای تسکین درد و التهاب استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن توصیه می شود.

تزریق استروئید اپیدورال و تزریق ریشه عصب برای کمک به کاهش تورم و درمان دردهای حاد توصیه می شود.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای کمک به کاهش فشار بر ریشه های عصبی ضروری است ، فیزیوتراپیست از متدها و مدالیته های مختلفی برای کمک به تسکین علائم بیرون زدگی دیسک گردن کمک می کند.

در صورتی که درد ناشی از این عارضه طی چند هفته رو به بهبود نرود ، جراحی برای درمان آن ضروری است. فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای کمک به تسریع بهبودی ضروری است.

فیزیوتراپی پس از جراحی دیسک گردن – درمان دیسک گردن – فیزیوتراپی دیسک گردن