فیزیوتراپی دیسک کمر موثرترین راهکار غیرجراحی درمان دیسک کمر است که در بسیاری از مبتلایان از انجام جراحی جلوگیری می کند.

مهره ها در ستون فقرات بوسيله صفحات انعطاف پذير و جذب کننده فشار (shock absorbation) به نام ديسک از هم جدا می شوند.

در صورتی که ديسک ها از محل اصلی خود خارج شوند فرد به فتق دیسک کمر مبتلا شده است.

بیرون زدگی قسمتی از دیسک سبب وارد شدن فشار به ریشه های نخاعی در آن ناحیه می شود ، این وضعیت منجر به بروز کمردرد و درد انتشاری به پاها می شود.

دیسک کمر یکی از شایع ترین دلایل درد در ناحیه کمر و نیز ناحیه پا است که می تواند بسیار دردناک باشد.

فیزیوتراپی دیسک کمر در بسیاری از مبتلایان با روش های فیزیکی همچون درمان دستی و تجویز تمرینات ورزشی به درمان دیسک کمر کمک می کند.

کاهش میزان آب دیسک ها در نتیجه افزایش سن سبب کاهش انعطاف پذیری دیسک ها و در نتیجه افزایش آسیب پذیری آن ها و بروز بیماری های این چنینی می شود ، به همین دلیل است که این بیماری اغلب در افراد بالای ۴۵ سال دیده می شود.

اضافه وزن بخصوص چاقی شکمی نیز فشار زیاد به ستون فقرات وارد می کند و ریسک بروز دیسک کمر را افزایش می دهد.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی دیسک کمر می توانید به کلینیک فیزیوتراپی مونا در عظیمیه کرج مراجعه بفرمایید.

علائم دیسک کمر

• احساس درد در کمر بخصوص قسمیت های انتهایی ستون فقرات و انتشار آن به پاها از علائم دیسک کمر است که بسیاری از مبتلایان از آن شکایت می کنند.
  • تشدید درد با فعالیت و حتی عطسه و سرفه
  • استراحت به تسکین درد کمک می کند.
  • سفتی و خشکی کمر
  • ناتوانی در خم و راست کردن کمر
  • بي حسی و گزگز کردن اندام ها نیز در بسیاری از مبتلایان دیده می شود.
  • ضعف و آتروفی عضلات ، بی اختیاری ادرار و مدفوع و حتی فلج اندام های تحتانی از عوارض این بیماری در مراحل پیشرفته و حاد هستند، برای پیشگیری از پیشرفت بیماری انجام به موقع فیزیوتراپی دیسک کمر برای درمان ضروری است.

دلایل فتق دیسک کمر

• وارد شدن فشار بیش از حد و ناگهانی که سبب پارگی دیسک می شود.
  • وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات
  • ضعف عضلات شکم و کمر نیز سبب افزایش فشار وارده به مهره ها و افزایش آسیب پذیری آن ها می شود.
  • وارد شدن فشار کم اما مکرر به ستون فقرات که بتدریج سبب بیرون زدگی دیسک کمر می شود.
  • انجام ورزش های مانند وزنه برداری و فعالیت های شغلی که با وارد شدن فشار بیش از حد بر مهره ها همراهند نیز ریسک بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه دارد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان دیسک کمر دارد بطوری که اغلب مبتلایان با روش های فیزیوتراپی به بهبودی قابل توجهی می رسند و نیازی به انجام اعمال جراحی نیست.

فیزیوتراپی با استفاده از روش هایی همچون الکتروتراپی ، تمرین درمانی و منوال تراپی ( درمان دستی ستون فقرات ) به درمان دیسک کمر کمک می کند.

تکنیک های ماساژ ، گرما و سرما درمانی و آب درمانی ( انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب ) نیز از دیگر متدهای فیزیوتراپی دیسک کمر هستند.

فیزیوتراپی علاوه بر کمک به تسکین درد در جلوگیری از پیشرفت بیماری و کمک به تسریع روند بهبودی نیز موثر است.

افزایش انعطاف پذیری، بهبود وضعیت قرار گرفتن بدن و تقویت عضلات کمر و شکم از مزایای فیزیوتراپی در درمان این بیماری هستند.

سایر روش های درمانی

• استراحت و کاهش سطح فعالیت
  • استفاده از داروهای مسکن
  • استفاده از کمربند طبی