لیزر پرتوان یکی از دستگاه های پیشرفته پزشکی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی بطور گسترده ای در کلینیک های فیزیوتراپی برای کمک به بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر اشعه ای پرانرژی از جنس نور که بوسیله آن می توان میزان مشخصی از انرژی را به بافت هدف در بدن منتقل کرد.

تسکین سریع دردهای حاد و مزمن که با سایر روش های درمانی قابل کنترل نبوده اند با لیزر پرتوان امکان پذیر است.

مکانیسم های اصلی تاثیر لیزر ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری ها است ، بطوری که امواج نوری لیزر موجب تسریع اعمال زنجیره انتقال الکترون و تولید انرژی بیشتر در سلول ها می شود.

انرژی ناشی از تابش اشعه های لیزر پرتوان بر بدن سوخت و ساز و متابولیسم سلولی در سلول های بافت آسیب دیده را افزایش داده و از این طریق به روند بهبودی آسیب ها کمک زیادی می کند.

درمان با لیزرهای پرتوان تخصصی تر از لیزر کم توان بوده و باید با احتیاط بیش تری انجام گیرند ، همچنین به علت قدرت بیشتر این نوع لیزر تاثیرات درمانی بیشتر و سریعتری نیز قابل انتظار خواهد بود.

برای انجام فرایند درمان با لیزر پرتوان که باید تنها توسط متخصص فیزیوتراپیست انجام بگیرد دستگاه در مدت زمان معینی میزان مشخصی از انرژی را به قسمت مورد نظر در بدن منتقل می کند.

لیزر درمانی با لیزر های پرتوان علاوه بر تسکین دردهای مزمن به کاهش التهابات بافتی نیز کمک می کند.

افزایش میزان انرژی در دسترس سلول ها در طی درمان با ابن روش به بازسازی بافت ها و افزایش فعالیت آن ها کمک زیادی می کند.

درمان با این دستگاه سبب تحریک سوخت و ساز و متابولیسم سلولی در سلول های بافت آسیب دیده و ترمیم آن ها می شود.

با توجه به قدرت بالا اشعه لیزر بیمار و درمانگر هر دو برای جلوگیری از آسیب چشم ها باید از عینک مخصوصی حین درمان استفاده کنند.

با وجود مزایای فوق العاده این روش درمانی برخی افراد که دارای شرایط خاصی هستند نباید تحت درمان با آن قرار بگیرند از جمله حانم های باردار ، کودکان زیر ۱۲ سال ، میتلایان به تومورهای پوستی بدخیم و افرادی که برخی داروهای خاص مصرف می کنند.

لیزر پرتوان

فواید درمانی

• کاهش و از بین بردن سریع دردهای حاد و مزمن
  • کاهش التهاب و تورم در بافت آسیب دیده بدن
  • بهبود گردش خون موضعی و عمومی
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • افزایش اکسیژن رسانی به سلول ها
  • بهبود عملکرد مفاصل آسیب دیده و ضعیف شده
  • کاهش دوران نقاهت
  • تقو.یت سیستم ایمنی بدن
  • دفع سموم و مواد زائد از بدن
  • افزایش انرژی در دسترس سلول ها برای سوخت و ساز و ترمیم خود
  • کاهش احتمال ایجاد اسکار (جای زخم)
  • تحریک رشد عروق خونی جدید که سبب افزایش خون رسانی به بافت های آسیب دیده بدن می شود.

موارد کاربرد

• پارگی رباط ها
  • آسیب های بافت نرم
  • بیماری های پوستی