پارگی رباط صلیبی زانو یکی از آسیب های مفصل زانو است که اغلب در حین فعالیت های ورزشی رخ می دهد.

رباط‌ ها گروهی از بافت‌ های همبند فیبر مانند هستند که با محدود کردن حرکات مفصل از حرکات شدید آن و به هر سمت جلوگیری می کنند.

رباط های زانو در اتصال استخوان ران به استخوان های ساق پا نقش دارند.

بی ثباتی مفصل زانو و محدود شدن دامنه حرکتی زانو از علائم آسیب و پارگی رباط صلیبی زانو هستند.

انجام ورزش های پربرخورد همچون فوتبال و بسکتبال خطر این آسیب ورزشی شایع را افزایش می دهد.

این آسیب در سه درجه خفیف ، متوسط و شدید رخ می دهد ، در موراد خفیف انجام فیزیوتراپی کمک کننده است و نیازی به انجام جراحی نیست و در موارد شدید و پارگی کامل بخصوص در مواردی که فرد سطح فعالیت بالایی دارد انجام جراحی و پس از آن توانبخشی با فیزیوتراپی از اهمیت زیادی برخوردار است.

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

• احساس درد شدید در زانو حین آسیب
  • تشدید درد هنگام حرکت دادن زانو
  • شنیده شدن صدای پارگی چیزی در زانو
  • قفل شدن زانو و محدود شدن دامنه حرکات آن
  • التهاب و تورم زانو
  • بی ثباتی زانو که سبب اختلال در حفط تعادل می شود.
  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو
  • ناتوانی در راه رفتن و انداختن وزن بر روی زانوی آسیب دیده

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

• چرخش و پیچش ناگهانی زانو
  • توقف ناگهانی حین دویدن
  • کاهش سرعت ناگهاین حین دویدن
  • وارد شدن ضربه شدید به زانو
  • کشیدگی بیش از حد رباط های زانو
  • انداختن ناگهانی فشار وزن بر روی یک پا

درمان پارگی رباط صلیبی زانو

توقف فعالیت و استراحت دادن به زانو برای جلوگیری از پیشرفت آسیب و کمک به تسکین درد و التهاب ضروری است.

استفاده از کمرپس سرد و قرار دادن آن بر روی محل دردناک در تسکین درد و التهاب زانو نقش موثری دارد.

با تجویز پزشک میتوان از زانوبندهای طبی مخصوصی که با محدود کردن حرکات زانو فرصت ترمیم برای آسیب ایجاد شده را فراهم می آورند استفاده کرد.

قرار دادن پاها بالاتر از سطح قلب و بستن زانو با باندهای مخصوص نیز به کاهش التهاب در زانوی آسیب دیده کمک می کند.

برای کمک به تسکین درد می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک ، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد.

فیزیوتراپی زانو مهم ترین و موثرترین درمان پارگی رباط صلیبی زانو در موارد خفیف و متوسط است، انجام فیزیوتراپی زانو پس از جراحی رباط صلیبی که در موراد پارگی کامل انجام می گیرد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

فیزیوتراپی زانو و تمرینان ورزشی سبب کمک به روند بهبودی و بازیابی دامنه حرکتی و توانایی های حرکتی زانوی آسیب دیده می شود.

اولتراسوند، الکتروتراپی و تمرینات ورزشی از موثرترین مدالیته های فیزیوتراپی زانو در درمان این آسیب ورزشی شایع هستند.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی در کرج و دریافت خدمات فیزیوتراپی ورزشی در کرج می توانید به کلینیک فیزیوتراپی مونا در عظیمیه کرج مراجعه بفرمایید.

تلفن های تماس : ۰۲۶۳۲۵۶۴۰۹۷ – ۰۹۳۷۳۸۰۹۳۰۴

فیزیوتراپی خوب در کرج – فیزیوتراپی زانو در کرج – بهترین کلینیک فیزیوتراپی کرج – فیزیوتراپی در عظیمیه