پیچ خوردگی مچ پا از آسیب های شایع است که می تواند منجر به مشکلات حرکتی زیادی برای فرد شود ، به همین جهت درمان و توانبخشی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیچ خوردگی آسیب دیدگی رباط ها (نوارهای بافتی است که مفاصل را به هم متصل می کند) است. پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که پا بچرخد یا بیش از محدوده حرکتی طبیعی خود بچرخد و باعث کشیدگی بیش از حد یا پارگی رباط های متصل به استخوان های پا ، مچ پا و پا شود.

رباط های موجود در قسمت خارجی (جانبی) مچ پا معمولاً آسیب دیده اند. رباط های موجود در قسمت داخلی (داخلی) مچ پا یا بالای استخوان مچ پا نیز می توانند رگ به رگ شوند ، اما کمتر آسیب می بینند.

برخی از افرادی دچار پیچ خوردگی های مکرر یا شدید می توانند به مدت طولانی دچار درد و ضعف مفصلی شوند. درمان پیچ خوردگی مچ پا می تواند از بروز مشکلات مچ پا در پیشگیری جلوگیری کند.

پیچ خوردگی مچ پا آسیب دیدگی شایعی است که هنگامی رخ می دهد که پا بچرخد یا از محدوده حرکتی طبیعی خود خارج شود و باعث کشیدگی بیش از حد رباط های مچ پا یا پارگی آن شود.

ورزشکاران و افرادی که فعالیت زیادی دارند بیش از سایر افراد در معرض خطر این آسیب قرار دارند ، فیزیوتراپیست ها به افرادی که دچار پیچ خوردگی مچ شده اند کمک می کنند تا درد خود را کاهش دهند. قدرت ، حرکت و تعادل خود را بدست آورند، فیزیوتراپی همچنین کمک زیادی به بازگشت به سطح فعالیت طبیعی و جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد می کند.

درد ، تورم ، ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن روی پای آسیب دیده ، احساس بی ثباتی در مفصل مچ پا از مهم ترین علائم این آسیب هستند که افراد آسیب دیده گزارش می دهند.

فیزیوتراپی پس از پیچ خوردگی مچ پا

تمرینات توانبخشی که فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر برای اطمینان از بهبود کامل مچ پا و عدم آسیب مجدد ضروری است.

در ۷۲ ساعت اول پس از آسیب دیدگی و پیچ خوردگی مچ پا، با تمرینات دامنه حرکتی ، توانبخشی را باید شروع کرد ،طی چند هفته تا ماه های بعدی با توانبخشی بیشتر ، از جمله حرکات کششی ، تمرینات قدرتی و تمرینات تعادل ادامه دهید.

این آسیب معمولاً بین ۲ هفته تا ۲ ماه طول می کشد تا بهبود یابد. مچ پا بعد از چند هفته احساس بهتری خواهد داشت و طی چند ماه کاملا تقویت می شود. یک رباط به شدت رگ به رگ شدن ، بهبود می یابد ۹ ماه تا ۱ سال طول می کشد.

فیزیوتراپیست به آرامی اطراف مچ پا را فشار می دهد تا ببینید آیا لمس دردناک است یا خیر ، و ممکن است از آزمایشات اضافی برای آسیب دیدگی سایر قسمت های پای شما استفاده کند.

فیزیوتراپیست قدرت و انعطاف پذیری شما را آزمایش می کند ، نحوه حرکت پا و ساق خود را مشاهده می کند و نحوه راه رفتن را مشاهده می کند.

فیزیوتراپیست شما فعالیت ها و روش های درمانی خاصی را برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی مچ پا انتخاب می کند. 

این آسیب ممکن است به دلیل عضلات ضعیف ، آسیب دیده یا ناهماهنگ پا رخ دهد ، فیزیوتراپیست تمریناتی را بمنظور بهبود عملکرد اجزای مچ پا برای بیمار تنظیم می کند.

فیزیوتراپیست شما می تواند یک برنامه تمرینی در منزل را برای جلوگیری از پیچ خوردگی مچ توصیه کند. ممکن است شامل تمرینات قدرتی ، انعطاف پذیری و تعادل باشد. اگر مچ پا را یک بار پیچ خورده اید ، اگر رباط ها به درستی خوب نشوند یا مچ پا هرگز به قدرت طبیعی خود نرسد ، در آینده بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. و اگر خیلی زود پس از آسیب دیدگی به ورزش یا فعالیت های دیگر برگردید ، ممکن است مچ پای شما دچار درد مزمن شود.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی پس از پیچ خوردگی مچ پا – درمان آسیب های مچ پا – فیزیوتراپی در کرج – فیزیوتراپی در عظیمیه کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست