التهاب تاندون آشیل یا تاندونیت آشیل یکی از آسیب های شایع ورزشی است که به دلیل استفاده بیش از حد ( دویدن یا راه رفتن به مدت طولانی ) رخ می دهد.

تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن است که در پشت ساق پا قرار گرفته و به پاشنه پا چسبیده است.

این بیماری شایع ترین نوع تاندونیت است که اغلب در افراد ورزشکار که به مدت طولانی می دوند رخ داده و سبب بروز درد و ناراحتی در پاشنه پا می شود.

محل چسبندگی تاندون به استخوان و محل اتصال عضله به تاندون آشیل از شایع ترین نواحی هستند که به تاندونیت آشیل مبتلا می شوند.

ورزشکارانی که ورزش هایی با حرکات تکراری و پر برخورد مانند فوتبال و بسکتبال انجام می دهند و سایر افرادی نیز که حرکات تکراری با پا انجام می دهند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این آسیب قرار دارند.

درد ناشی از این آسیب معمولا بطور تدریجی شروع شده و با گذشت زمان افزایش می یابد و فعالیت هایی مانند پریدن ، دویدن و بالارفتن از سر بالایی برای افرادی که دچار این آسیب شده اند دردناک است.

افراد مبتلا به این عارضه در ابتدای صبح هنگام برخواستن ار رختخواب یا ایستادن پس از نشستن طولانی مدت درد شدیدی را در پشت پا حس می کنند که با فعالیت و راه رفتن بتدریج کاهش می یابد.

علائم التهاب تاندون آشیل

• احساس درد شدید در پشت ساق پا
  • تورم و التهاب ساق پا
  • تشدید درد با حرکت و راه رفتن
  • افزایش ضخامت تاندون آشیل
  • ایجاد خار استخوانی در محل اتصال تاندون به استخوان پاشنه پا

دلایل و عوامل خطر

• چرخش بیش از حد پا به داخل در حالت ایستاده بخصوص در حین راه رفتن
  • حرکات تکراری و استفاده بیش از حد از پا به دلیل راه رفتن و دویدن و یا فعالیت هایی که با پرش همراهند.
  • ورزش شدید بدون آمادگی قبلی
  • انعطاف پذیری کم عضلات پا
  • استفاده از کفش های خشک، سفت و غیر قابل انعطاف هنگام ورزش و پیاده روی
  • راه رفتن به مدت طولانی بخصوص بر روی سطوح سخت و ناهموار
  • ناهنجاری های ساختاری پا ، زانو و حتی لگن

روش های درمان

کاهش سطح فعالیت و اجتناب از راه رفتن به مدت طولانی و یا دویدن تا زمان بهبودی کامل توصیه می شود.

استفاده از کمپرس یخ در محل دردناک نیز در تسکین درد و التهاب بسیار موثر است.

استفاده از پد های مخصوصی که در کفش قرار داده می شوند و پاشنه پا را در وضعیت مناسب قرار می دهند نیز در تسکین علائم این آسیب موثرند.

استفاده از کفش و کفی طبی نیز به تخفیف درد و سایر علائم ناشی از التهاب تاندون آشیل کمک زیادی می کند.

استفاده از کفش و کفی مناسب موجب جلوگیری از چرخش بیش از حد پا به داخل ، حمایت قوس طولی و کاهش فشار روی آشیل می شود.

فیزیوتراپی بهترین روش درمان التهاب تاندون آشیل است که با استفاده از متدها و مدالیته های مختلف فیزیوتراپی به تخفیف علائم بیمار و فرایند بهبودی کمک می کند.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در کرج – فیزیوتراپی ورزشی در کرج – فیزیوتراپی در عظیمیه