منوال تراپی یا درمان دستی یکی از تکنیک های درمانی در فیزیوتراپی است که با هدف کمک به درمان و بهبود آسیب های اسکلتی _ عضلانی بخصوص اختلالات ستون فقرات ارائه می شود.

انجام تکنیک های درمان دستی برروی ستون فقرات و مفاصل بیمار تنها باید توسط فیزیوتراپیست انجام بگیرد چراکه هر حرکتی اشتباهی می تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذیری برای بیماران گردد.

فیزیوتراپیست با آگاهی کامل از بیومکانیک بدن و علت اصلی ایجاد بیماری های اسکلتی _ عضلانی مناسب ترین راهکارهای درمانی را که یکی از آن ها منوال تراپی است به بیمار پیشنهاد می دهد.

بسیاری از مشکلات و اختلالات ستون فقرات با تکنیک های منوال تراپی تا حد زیادی درمان به بهبودی می رسند و بسیاری از دردها با منشا ستون فقرات بطور چشمگیری بهبود می یابند.

با وجود اینکه درمان دستی اغلب به عنوان راهکار درمانی فیزیوتراپی در مشکلات ستون فقرات بکار می رود اما برای کمک به درمان و بهبودی مشکلات سایر مفاصل بدن نیز موثر است.

برای انجام تکنیک های درمان دستی فیزیوتراپیست مفاصل بدن را در جهت مناسب و با شدت و سرعت مناسب حرکت می دهد.

تسکین درد ، کاهش خشکی و افزایش انعطاف پذیری مفاصل ، بهبود دامنه حرکتی مفاصل و بازیابی توانایی های حرکتی از مهم ترین اهداف منوال تراپی در فیزیوتراپی است.

تکنیک های منوال تراپی به شرطی که توسط فیزیوتراپیست متخصص در این زمینه انجام بگیرد روشی ایمن ، موثر و کم هزینه است که می تواند به بهبود بسیاری از مشکلات سیستم اسکلتی_عضلانی کمک کند.

موبیلیزاسیون ، مانیپولاسیون ، فاشیا ریلیز ، نوروموبیلیزاسیون ، کشش عضلات کوتاه شده و تکنیک های Muscle Energy Technique ) MET) از متداول ترین روش های درمان دستی هستند که توسط فیزیوتراپیست بکار برده می شوند.

موارد کاربرد

• دردهای مزمن و حاد ستون فقرات ( کمردرد و گردن درد )
  • اختلالات و بیماری های ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک ها ، تنگی کانال نخاعی ، درد سیاتیک و …
  • التهاب بورس ها
  • التهاب تاندون ها مانند تاندونیت شانه
  • سندرم تونل کارپال
  • سندروم گیر افتادگی شانه
  • شانه یخ زده
  • آسیب های مفصلی
  • آسیب های مینیسک زانو
  • سندرم آرنج تنیس بازان
  • نقاط ماشه ای ( تریگر پوینت )
  • گرفتگی های عضلانی
  • سردردهای گردنی
  • سردردهای میگرنی

فواید و اهداف منوال تراپی

• کمک به تسکین و کاهش احساس درد بخصوص دردهای با منشا ستون فقرات
  • ایجاد اختلال در چرخه انتقال پیام درد
  • از بین بردن و کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده بدن
  • بهبود گردش خون موضعی و عمومی در بدن
  • کاهش خشکی و سفتی مفاصل و افزایش انعطاف پذیری آن ها که می تواند دامنه حرکتی مفاصل را نیز افزایش دهد.
  • از بین بردن گرفتگی های عضلانی و کاهش احتمال بروز آن ها
  • کمک به دفع سموم و مواد زائد بدن
  • افزایش تولید و ترشح هورموم های ضددرد طبیعی در بدن
متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی مونا در کرج از موثرترین و بروزترین متدها و مدالیته های فیزیوتراپی برای کمک به بهبود مشکلات مراجعه کنندگان گرامی استفاده می کنند.

فیزیوتراپی در کرج – منوال تراپی در کرج – بهترین مرکز فیزیوتراپی در کرج – درمان دستی ستون فقرات در کرج